Over ons
Benieuwd naar ons verhaal?
Eigenlijk wil ik dit stuk beginnen met een verhaal over jullie. Jullie ondernemers die het vertrouwen hebben in mijn dienstverlening. Ik vind jullie fantastisch. En dat meen ik echt!
Oké, nu iets over mij en de mensen waarmee ik samen werk.
Na mijn studie Marketing Management (Msc.) aan de Universiteit van Tilburg ben ik begonnen als accountmanager bij Unilever. Ik reed door het land om A merken, zoals Ola, Lipton, Bifi, etc te verkopen aan het MKB. Voor het eerst kwam ik in aanraking met ondernemend Nederland en vond ik het direct interessant om te horen hoe al deze ondernemers hun bedrijf zijn gestart en hoe sommige hun bedrijf hebben kunnen laten groeien tot iets geweldigs.
Zelf werd ik een van de beste verkopers. Ik denk dat de kracht altijd heeft gezeten in de oprechte interesse die ik toonde in het verhaal achter de ondernemer. Daarnaast vond ik dat het mijn taak was om ondernemers te helpen om de juiste keuze te maken. Soms betekende dat, dat ik hen niet het product verkocht dat ik bij had. Dan was dat maar zo, maar het werd wel gewaardeerd.
Na een jaar of 2 werd ik gerekruteerd door een grote online marketing organisatie met een nieuw concept. Zelfde doelgroep, maar nu verkocht ik een dienst en was de sales aanpak veel anders. Echt Amerikaans. Gewoon hard dus, zonder die oprechte interesse meer in de ondernemer. Het ging alleen maar om zakken vullen.
Dat was niet voor mij weggelegd, dus ben ik zelf maar iets begonnen. Ik ben me gaan ontwikkelen op het gebied van HTML, CSS, Javascript en SEO. Ik begon in 2012 met affiliatie websites op te zetten, maar ik merkte al gauw dat ik het bouwen en het optimaliseren van websites voor anderen gewoon leuker vond. Zodoende ben ik mijn product (websites) gaan verkopen aan het MKB in en rondom Nijmegen. Uiteraard was er veel concurrentie, maar weinig webdesigners hadden de juiste sales en marketing kennis. Inmiddels zijn dat er wel meer.
Nu zijn we inmiddels 10 jaar verder en probeer ik weer in te spelen op veranderingen in de online marketing wereld. Waar ik destijds de stap durfde te zetten om gewoon eens binnen te wandelen bij de bakker op de hoek, wordt het nu tijd om mijn producten en diensten te vermarkten op de meest moderne manier, namelijk via video’s op social media. Beetje spannend, maar als je ergens wilt komen, dan zul je stappen moeten zetten. Natte schoenen krijg je toch wel, want het kan niet altijd droog blijven onderweg.
De basisregel in de marketing blijft voor mij altijd hetzelfde. Het begint namelijk altijd met het kennen van jouw doelgroep en hun behoeftes.
Ik denk dat we juist daarin het meest gespecialiseerd zijn.
Eric Lenders | MSc. Marketing Management